آموزشآموزش کامپیوتر

رایانه های مک نیز آیا ممکن است ویروسی شوند؟

رایانه های مک نیز ویروسی می شوند؟

از ابتدای عرضه این کامپیوتر ها تصوراتی مبنی بر عدم ویروسی شدن رایانه های مک شایع شد که البته هنوز هم برخی بر همین باور هستند. این کامپیوتر ها با چندین مورد تهدید امنیتی مواجه شدند که ادعای عدم نیاز به آنتی ویروس را به کلی رد کرد. در این بخش از طیف نیوز به بررسی های انجام شده توسط متخصصان مربوطه خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

تفاوت مک هاو ویندوز ها

رایانه های مک تفاوت خارق‌العاده ای با سایر رایانه های نامدار مثل ویندوزی ها ندارند.دنیای سیستم عامل ها نود درصد ویندوزی هستند، در نتیجه بیشتر و سریعتر مورد حملات بدافزاری قرار می گیرند. به طور کل سیستم عامل مک به گونه ای طراحی شده است که، پس از دانلود یک برنامه جهت نصب در مک بوک ها و کامپیوتر های مک سیتم داخلی این دستگاه‌ها به صورت خودکار، اپلیکیشن را اصطلاحا غریبه فرض می کند و جهت بررسی به فهرست بدافزارها منتقل می نماید.

مزیت ها

ایکس پروتکت در فضای بک گراند سیستم عامل فعالیت دارد. این یک مزیت است که دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن های مختلف در این زمینه و اشغال فضای حافظه نمی باشد. نرم افزار دیگر در رایانه های مک Gatekeeper است. این ابزار سدی برای باز شدن برنامه های جدید بصورت ناگهانی است. کمپانی اپل یک پروسه موفق در جهت ثبت اپلیکیشن های جدید برای تولید کنندگان در نظر گرفته که با کمک این ویژگی ها بدون تأیید امنیت برنامه ها از جانب خود اپل، راه اندازی اپلیکیشن ممکن نخواهد بود.

امنیت در اپلیکیشن ها

سند باکس فعالیت اپلیکیشن های اپل را مشخص می کند و آن ها را در یک محدوده خاص جهت انجام فعالیت های از پیش تعیین شده سازمان دهی می نماید. در نتیجه این برنامه ها قابلیت دسترسی به پیکربندی ها و تنظیمات اصلی را ندارند. برنامه های جدید اپل با افزوده شدن لیبل قرنطینه توسط سیستم امنیتیی، تخریب کننده و مشکوک قلمداد می شوند. Thomas Reid مدیر یک کمپانی امنیتی موبایل های اپل و رایانه های مک میگوید: سیستم امنیتی در این دیوایس ها به طور صد در صد کامل نیستند. همچنین لیبل های قرنطینه در رابطه با همه اپلیکیشن ها صورت نمی گیرد. برای نمونه اپلیکیشن Torrent به طور معمول این لیبل گذاری ها را انجام نمی دهد و در فعالیت های سرقتی نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

کدام سیستم عامل بیشتر مورد حمله و تهدید قرار میگیرد؟

لیست اپلیکیشن های مظنون در ایکس پروتکت همیشه نیز آپدیت و کامل و جامع نیست. Reid افزود: سیستم امنیتی فایل ها را با کمتر از صد قانون و قوانین بررسی می کند که طبیعتا این میزان بسیار کمتر از لیست عریض و طویل آنتی ویروس های قدرتمند است. پس تعداد کم لیست بدافزار ها نمی تواند امنیت صد در صدی ایجاد کند.

اپل در نسخه جدید مک، وعده ی ایجاد امنیت بسیار بالاتری را به طرفداران خود داده است. این لایه جدید امنیتی، قبل از دسترسی به فایل ها desktop، iCloud Drive، درایو های اکسترنال و اسناد از کاربر اذن و تأییدیه ی ورود دریافت می کند. همچنین سیستم عامل ها و سخت افزار های جدید، فضای امنیتی بیشتری در تراشه‌های امنیتی و به طور کلی قسمت های امنیتی خواهند داشت.
Reid همچنان این امکانات را جهت برقراری کامل امنیت کافی نمی داند. چرا که همچنان نیز Gatekeeper هنگام اجرا کردن اپلیکیشن هایی که فاقد لیبل قرنطینه هستند، فرآیند ثبت را بررسی نمی کند. در نتیجه اینذامکان وجود دارد که یک برنامه ی بدافزاری با اپلیکیشن سالم ادغام شود و در سیستم عامل مک اجرا شود.

همچنین اعلام داشت، عملکرد ضدویروس ها با Sandbox محدود می شود:

برنامه های آنتی ویروسی که از اپ استور دانلود و نصب می شوند، حتی اگر اجازه دسترسی به همه ی فایل ها را داشته باشند، قادر نیستند به طور کامل همه برنامه های ویروسی را حذف کنند.

معایب

یکی از معایب وجود آنتی ویروس ها است که فعالیت آنتی ویروس ها در رایانه های مک فشار دو چندانی به عملکرد سیستم عامل وارد می کند. با این اوصاف Mac Elren عقیده دارد که این موضوع آنچنان هم که میگویند دغدغه مهمی نیست. چرا که این روز ها دیگر پردازش در کامپیوترهای مک گنجایش بسیار بالایی دارد و همچنین حافظه و تجهیزات ذخیره سازی بدون هیچ تأثیر پذیری به فعالیت خود ادامه می دهند.

Reid افزود…

با توجه به این که بعضی از کاربران و طرفداران مک همچنان به نیاز نبودن نصب آنتی ویروس در رایانه های مک پافشاری دارند، اجبار آنان برای نصب آنتی ویروس در صورتی که نتیجه آن کاهش سرعت عملکردی کامپیوتر باشد، بسیار نامطلوب خواهد بود. پس نباید چشم بسته آنتی ویروس نصب کرد. در انتخاب باید به سراغ درجه یک ترین و البته پرسرعت ترین ها رفت.

وی همچنین اعلام داشت

لایه های امنيتی درونی رایانه های اپل ویروس های مربوط به آگهی های مختلف و برنامه های جدید را به سختی شناسایی میکنند. قطعا همین ها از مهمترین نقاط ضعف و آسیب پذیر مک محسوب می شود. برنامه ها اغلب با ظاهر قابل قبولشان یک برنامه تخریب کننده از آب در می آیند. مک دفندر معروفترین مورد از میان این تهدید هاست.
به طور کامل نباید به لایه های امنیتی مک اطمینان داشت. برای نمونه با وجود اینکه Gatekeeper می تواند برنامه‌های ناشناس را مسدود کند اما امکان دور زدن این برنامه با چند گام سهل الوقوع توسط کاربر امکان پذیر است.

کاربران

با توجه به تمام موارد بالا در نهایت این هوشیاری و ذکاوت کاربران رایانه های مک است که مانع از بروز اختلال و مشکل در سیستم امنیتی خواهد شد. امکان دارد که کاربر یک برنامه را از سمت گیت کیپر مسدود شده تصور کند و با یک تصمیم اشتباه راه را برای حضور بدافزارها هموار کند. حتی در سایت های گوناگون نامعتبر نیز وارد کردن اطلاعات شخصی می تواند دردسر ساز شود. در چنین شرایطی به علت هدایت بدافزار توسط خود کاربر، هیچ سیستم امنیتی داخلی و هیچ نرم افزاری قدرت مقابله نخواهد داشت.

در نهایت به موارد زیر توجه فرمایید.

طبق نظر تمام کارشناسان در نهایت رایانه های مک نباید بدون آنتی ویروس باشند. اما مهمتر از وجود آنتی ویروس نقشی است که خود کاربر دارد. قطعا شما خود باید موارد امنیتی را رعایت کنید.
1. عدم دانلود برنامه ها از وب سایت ها و منابع نامعتبر
2. به اخطار ها و پیام های Gatekeeper توجه کافی داشته باشید.
3. به محض مشاهده هر ایمیل با هر لینک، اعتماد نکنید و وارد لینک ها نشوید.
4. به آگهی های تبلیغاتی سایت های مختلف و پیغام های نامعتبر بر مبنای نصب نرم فزار های مختلف

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫8 نظرها

  1. بازتاب: albino penis envy dosage
  2. You actually make it seem so easy with your presentation but I
    find this topic to be really something that I think I would
    never understand. It seems too complicated and extremely broad for me.

    I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  3. بازتاب: home mortgage
  4. بازتاب: discover here

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − سه =

دکمه بازگشت به بالا