فناوریموبایل

روش ضدعفونی کردن گوشی در شرایط شیوع ویروس کرونا

روش ضدعفونی کردن گوشی در شرایط شیوع ویروس کرونا

گوشی هوشمند بیشتر از هر وسیله دیگری در معرض، میکروب ها و ویروس های مختلف قرار میگیرد، نظافت آن همیشه اهمیت دارد، اما در شرایط کنونی و با انتشار ویروس کرونا بسیار ضروری است که نحوه صحیح ضدعفونی کردن گوشی را بیاموزیم. در این مقاله به چند نکته آموزشی مهم اشاره میکنیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

لزوم پاکسازی مانیتور

اینکه باکتری ها روی صفحه نمایش گوشی ها، تبلت ها و هر نوع مانیتور دیگری سرعت تکثیر بیشتری دارد، علاوه بر این گوشی تنها وسیله ای است، که در هر زمان و مکانی همراهمان است و روی سطوح مختلف قرار میگیرد. پس ضدعفونی کردن و تمیز کردن آن همیشه ضرورت دارد. حالا در شرایط ناخوشایند انتشار جهانی ویروس کرونا در جوامع مختلف این امر بیش از پیش ضرورت دارد. جالب است بدانید ویروسهای مختلف به طور میانگین قابلیت ماندگاری حدود 95 ساعت روی سطوح شیشه ای مثل مانیتورها را دارند پس چنانچه به طور مرتب پاکسازی انجام شود، گوشی هوشمند تبدیل به بزرگترین ناقل ویروس می شود.

کرونا

نکته مهم دیگر اینکه برای تمیز کردن گوشی و ضدعفونی کردن آن نیازی به شوینده ها و مواد شیمیایی قوی و صنعتی نمی باشد و با هر ماده ضدعفونی کننده می توان اقدام به آلودگی زدایی کرد. اما در این حین باید به چند نکته توجه داشت.

شرکت اپل یک دستورالعمل استاندارد برای تمیز کردن گوشی های هوشمند شرکت خود منتشر کرده است که در این لینک می توانید مشاهده کنید. متاسفانه سامسونگ هنوز دستورالعملی برای نحوه پاک کردن و ضدعفونی کردن گوشی های هوشمند خود منتشر نکرده لست. اما گوگل نیز مانند اپل چنین لینکی در اختیار کاربران خود جهت آموزش نحوه پاکسازی جهت مقابله با ویروس کرونا قرار داده است. به هر حال جای نگرانی نیست، چراکه تمام گوشی ها صفحه نمایش مشابه دارند و پاکسازی ها و نکات آن نیز مشابه است.

نکته مهم

کرونا

گوشی ها به طور معمول دارای لایه اولئوفوبیک در سطح شیشه ای خود هستند که از باقی ماندن اثرات لمس انگشتان روی صفحه جلوگیری میکند. چنانچه از موارد شوینده و ضدعفونی کننده قوی مثل الکل و سرکه مستقیما استفاده شود به غیر از خطراتی که به دنبال دارد، این لایه را نیز از بین می برد. پس اگر این لایه از بین رفته بود یا از همان ابتدا گوشی شما فاقد لایه اولئوفوبیک بود راحت تر می توان از این مواد پاک کننده جهت از بین بردن کرونا یا هر میکروب و باکتری و ویروسی دیگری استفاده کرد. با تمام این اوصاف به هیچ عنوان نباید این مواد وارد منافذ گوشی مثل میکروفن شود و قبل از گذاشتن آن داخل کاور و یا قاب کاملا خشک شود.

با چه موادی گوشی خود را تمیز کنیم

1. صابون لطیف و ملایم جهت جلوگیری از آسیب رسانی به لایه اولئوفوبیک
2. مقدار کمی آب جهت مخلوط کردن با صابون
3. گوش پاک کن یا خلال دندان جهت ضدعفونی کردن محفظه سیم کارت
4. دو عدد پارچه کاملا نرم و لطیف بدون هیچ گونه مواد زبر و پرز دار جهت تمیز کردن صفحه شیشه ای

میزان مقاومت گوشی های مختلف در برابر نفوذ آب

ابتدا این مسئله را بررسی کنید که گوشی هوشمند شما تا چه میزان دارای خاصیت ضد آب می باشد. در این قسمت از طیف نیوز چند نمونه گوشی و مقدار مقاومتشان نسبت به آب معرفی می شوند.
1. مقاوم در برابر اسپری آب، گوشی های گوگل پیکسل
2. مقاوم در برابر آب تا عمق یک متری و تنها به مدت نیم ساعت: iPhone 7 , iPhone 7 plus, iPhone 8, iPhone 8 plus, iPhone 10, iPhone XR, Google Pixel 2
3. مقاوم در برابر آب تا عمق یک و نیم متری و تنها به مدت نیم ساعت: استاندارد آی پی 68، iPhone XS, iPhone XS ‌max, iPhone 11, iPhone 11 pro max, Galaxy S7, Galaxy S7 Edge, S8, S8 Plus, S9, S9 plus, S10, S10 Plus, S10e, Note 8, Note 9, Note 10, Note 10 Plus, Galaxy Fold, Google Pixels 3 و 4

آموزش نحوه ضد عفونی کردن گوشی

1. در اولین مرحله ضدعفونی کردن گوشی هوشمند جهت مقابله با ویروس کرونا قاب گوشی خود را خارج کنید. چنانچه این قاب سیلیکنی، پلاستیکی و قابل شست و شو باشد به سادگی می توان آن را با آب گرم و صابون شست. در غیر این صورت به راهنمای شستوشوی آن مراجعه کنید.

2. هر گونه کابل و یا سیم متصل به گوشی را جهت شروع ضد عفونی کردن گوشی جدا کرده و موبایلتان را خاموش کنید.

3. مقداری صابون را با آب مخلوط کنید. غلظت ضابون نه چندان زیاد باشد که روی صفحه رسوب کند و نه چندان مایع و آبکی باشد که به مناطق نفوذ پذیر وارد شده و به تلفنتان آسیب رساند.

4. پارچه را وارد این محلول کنید. حالا کاملا پارچه بفشارید تا آب اضافی آن گرفته شود و تنها یک پارچه مرطوب جهت تمیز کردن و ضدعفونی کردن گوشی در دسترس داشته باشید.

5. اگر تلفنتان را با خود به بیرون برده اید، فرض را بر این بگذارید که حتما ویروس روی گوشی موجود است، پس دقت کنید به طور دقیق تمام قسمت های پنل پشت و جلو را دستمال کشیده باشید.

6. حالا می توانید دستمال دوم را بردارید و گوشی را کاملاً خشک کنید.

7. حالا برای پاک کردن محافظ سیم کارت لازم است تا گوش پاک کن را وارد محلول صابونی کنید. سپس کمی با انگشتانتان گوش پاک کن را بفشارید تا آب اضافی آن گرفته شود و سپس به آرامی تمام مناطق خشاب را تمیز کنید.
8. در نهایت با یک پارچه تمیز دیگر آن را خشک کنید.

نکته

برای ضد عفونی کردن گوشی های با استاندارد آی پی 68 می توانید چنددقیقه ای گوشی هوشمن را در ظرف آب تمیزی قرار داده و سپس با پارچه ای لطیف و تمیز آن را خشک کنید.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. Its like you learn my mind! You seem to grasp so much approximately
    this, like you wrote the e book in it or something.
    I believe that you can do with a few p.c. to power the message home a bit, however instead of that, that is excellent blog.

    A fantastic read. I will definitely be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا