اینترنت و شبکهفناوری

هر آنچه که لازم است در رابطه با پچ پنل بدانید

هر آنچه که لازم است در رابطه با پچ پنل بدانید

پچ پنل در یک کلام اتصال دهنده کابل های شبکه به تجهیزات شبکه است. در نتیجه یکی از تجهیزات پسیو در شبکه به حساب می آید. برای آشنایی بیشتر با این مبحث، در ادامه با طیف نیوز همراه باشید… .

Patch چیست؟

همانطور که گفته شد، پچ پنل یکی از تجهیزات پسیو شبکه است. یعنی ابزار آلاتی که نیازی به جریان برق ندارند. پچپنل یک صفحه صاف و مستطیل شکل است که دارای چندین پورت اتصال کابل می باشد. این صندوق مستطیلی می تواند نقش یک تقسیم کننده را در شبکه های رایانه ای ايفا کند. تعداد این درگاه ها به طور معمول، دوازده، بیست و چهار و… می باشد.

موارد مصرف و کاربرد

در شبکه های رایانه ای طبق استاندارد های کابل کشی، پچ پنل جزو تجهیزات شبکه اصلی محسوب می شود. این جعبه تقسیم کننده، مدیریت شبکه را آسان می کند، پس جزو تجهیزات پسیو ارزشمند محسوب می شود. این ابزار به طور معمول داخل رک نصب می شود. و در چیدمان اصولی در کنار نگهدارنده کابل، بلک و لایت پنل ها قرار داده می شود. این عضو اتصال دهنده از اصلی ترین اجزاء آرایش رک می باشد.

اتصالات

از یک طرف سیم های شبکه که به رک وارد می شوند، به ورودی درگاه های پچ پنل وصل می شوند و از طرف دیگر پچ کورد ها به محل خروجی پچپنل وصل می شوند.
جهت وصل کردن یک ایستگاه کاری به سوییچ، مودم یا هر تجهیزات اکتیو دیگر، لازم نیست آنها را به طور مستقیم به کابل شبکه وصل نماییم پچ در این جا وظیفه اتصال دهنده دارد. با اتصال کابل ها به این وسیله کار را برای تعمیرات آسان می کنیم

چرا بایستی حتما از این ابزار استفاده کنیم؟

شاید عده زیادی تصور می کنند که می توانند سیم ها را خیلی راحت و تنها با کمک پریز شبکه به تجهیزات شبکه وصل کنند. و پس از آن به خاطر به صرفه تر بودن و سریع تر و آسانتر نصب شدن تجهیزات از عملکرد خود بسیار راضی نیز باشند، اما در واقع باید گفت استفاده نکردن از پچ پنل در شرایطی که دستگاه های درون شبکه تعداد زیادی دارند اصلا کار درست و معقولی نمی باشد.

به دو علت این گفته را اثبات خواهیم کرد:

هر موقع که قصد کنیم اتصال فیزیکی این ابزار آلات شبکه را قطع کنیم، ضروری است که پریز شبکه را نیز جدا کنیم. با تکرار این کار، به مرور پریز یا همان سوکت معدوم می شود و مجبور می شویم تا این ابزار از تجهیزات پسیو را عوض کنیم.

مورد دوم اینکه، گاهی لازم می شود که دو کاربری که به این شبکه متصل هستند جا به جا شوند. این جا به جایی دو برابر زمانی که از پچ پنل استفاده کرده ایم هزینه و سختی دارد. در صورتی که اگر از پچپنل کمک میگرفتیم خیلی راحت و فقط با عوض کردن درگاههای مربوطه با کمک پچ کورد، این عمل انجام پذیر خواهد بود.

چند نوع پچ پنل وجود دارد؟

بنا به نوع کابل کشی در تجهیزات شبکه، این اتصال دهنده می تواند مسی و یا فیبر نوری باشد.

معرفی نمونه ی مسی

پچ پنل مسی بر اساس کابلی که در شبکه استفاده شده چند نوع Cat5e و Cat6 و Cat7 یا UTP و STP دارد.
این نمونه ها در دو مدل دارای کیستون مثل، لگراند و برندرکس و بدون کیستون مثل نگزنس موجود می باشند.

مدل دارای کیستون در بخش پشت دارای یک برد است که روی این بورد در ازای هر درگاه مکانی برای پانچ سیم شبکه وجود دارد. از جلو هم قسمت های اتصال دهنده پچ کورد ها موجود می باشند.

استفاده از مدل دارای کیستون چه فایده ای دارد؟

نصب این مدل بسیار ساده است و فقط به وسیله یک ابزار به نام آچار پانچ کروز، به راحتی می توان کابل های شبکه را در آن پانچ کرد.

معایب

مشکل استفاده از این نوع پچ پنل این است که در صورتی که یکی از بورد ها یا درگاه ها خراب شود باید پچ کلا عوض شود. در صورتی که در مدل بدون کیستون این مشکل مشاهده نمی شود و نیازی به تعویض کل پچپنل نیست.

مدل فیبر نوری

مسی ها و فیبر نوری ها هر دو یک نقش را در تجهیزات شبکه ایفا می کنند اما فقط از لحاظ جنس کابل شبکه ها یشان تفاوت دارند.

پچ پنل فیبر نوری دو نوع مختلف سیمپلکس یعنی یکی و داپلکس یعنی دوبل وجود دارد. به طور معمول نیز در شبکه های کامپیوتری از مدل دوبل و در شبکه های مخابراتی از مدل تکی استفاده می شود.

پچ پنل

این ابزار پسیو نیز تعداد درگاه های متفاوتی دارد که بنا به تعداد تعداد تارهای کابل شبکه انتخاب می شود. علاوه بر این طبق همین کابل های فیبر نوری استفاده شده در شبکه می توان از آداپتور های تکی یا چندتایی استفاده کرد.

قوانین استاندارد

به طور کلی نهایت طول فاصله بین دو دیوایس اکتیو در یک شبکه با کابل های مسی صد متر است. طول کابل شبکه از سوکت تا پچپنل مسی نمی تواند طبق استاندارد از نود به بالا تجاوز کند. ده متر دیگر نیز به تجهیزات تعلق دارد.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا